Føreropplæringen er trinnvis og delt inn i fire trinn.
Trafikkskoler er pålagt å følge læreplanen for Klasse B, fastsatt av Vegdirektoratet.
Målene for de ulike trinnene angir forutsetningene for å ha et godt utbytte av undervisningen for neste trinn.
Det er viktig å huske at for å få lov til å gjennomføre de ulike obligatoriske delene, må kjøreferdighetene være på et visst nivå. Det betyr at det som oftest ikke er mulig å «kun gjennomføre obligatorisk opplæring» dersom målet for trinnet ikke er nådd i henhold til «læreplanen for klasse B».
Etter endt opplæring skal eleven ha kunnskaper, ferdigheter, holdninger og den motivasjon som er nødvendig for å kjøre i samsvar med hovedmålet.
Hovedmålet for opplæringen i klasse B er:
Trafikksikker
Gir god samhandling
Fører til god trafikkavvikling
Tar hensyn til helse, miljø, og andres behov
Er i samsvar med gjeldende regelverk
På alle trinn er det deler med obligatorisk opplæring med fastsatt timetall som alle må gå gjennom. Læreplanen sier hvilke andre mål som skal nås på de ulike trinnene. Kunnskaper, ferdigheter, holdninger, motivasjon og innsatsviljen er med på å bestemme hvor mye opplæring som er nødvendig for å nå disse målene.
Trinn 1
Trinn 1 består av trafikalt grunnkurs, som skal gi eleven grunnleggende forståelse for trafikk og perspektiv på førerrollen. Grunnkurset er felles opplæring for de lette førerkortklassene. Eleven vil lære mer om seg selv enn om trafikkreglene. Det legges vekt på risikoforståelse og konsekvenstenkning. Samtaler, diskusjoner og problemløsning vil prege formen på kurset. På denne måten ønsker myndighetene og trafikkskolene å hjelpe eleven til å bli en bevisst og ansvarlig fører og få han/hun med på laget for å bidra til reduksjon av trafikkulykker. Kurset består av 17 timer og er obligatorisk. Førstehjelpskurs og mørkekjøringsdemonstrasjon er en del av kurset.
Trinn 2
Trinn 2 handler om grunnleggende kjøretøy- og kjørekompetanse. Eleven skal lære å mestre bilen rent kjøreteknisk, uten å rette for mye av oppmerksomheten mot andre trafikanter. På trinn 2 er dette lærerens ansvar. Eleven skal også kunne kontrollere og ha tilsyn med kjøretøyet. Dette gjennomgår vi i et «sikkerhetskontrollkurs» på 90 minutter i løpet av trinn 2. Mot slutten av trinnet skal eleven gjennomføre en obligatorisk trinnvurdering der eleven med utgangspunkt i sine prestasjoner, skal ta stilling til i hvilken grad målene for trinnet er nådd. Læreren skal til slutt gi sin tilrådning hvorvidt hen er enig eller ikke i elevens vurdering. Dette er viktig for at eleven skal få utbytte av den videre opplæringen.
Trinn 3
Trinn 3, trafikal del, er den videre opplæringen der eleven skal lære å beherske kjøring i variert trafikk. Eleven skal kjøre tydelig, sikkert og selvstendig, og drøfte sin egen motivasjon og vilje til bruke det som er lært gjennom hele trinnet, i tillegg til å bli bevisst på å samhandle med andre trafikanter. På dette trinnet er det et 4 timers obligatorisk sikkerhetskurs på øvingsbane og en 3 timers bykjøringstur til Oslo. Mot slutten av trinnet skal eleven gjennomføre en obligatorisk trinnvurdering der eleven med utgangspunkt i sine prestasjoner, skal ta stilling til i hvilken grad målene for trinnet er nådd. Læreren skal deretter gi sin tilrådning til slutt. Dette er viktig for at eleven skal få utbytte av den videre opplæringen.
Trinn 4
Trinn 4 er den avsluttende opplæringen som er rettet mot risikoforståelse og innsikt i trafikken som system. Etter gjennomført trinn 4 skal eleven ha den kompetansen som er nødvendig for å kjøre i samsvar med hovedmålet for hele opplæringen. Det vil si at eleven viser vilje til å ta ansvar, tar forholdsregler og samarbeider i trafikken. På dette trinnet må eleven gjennomføre et 13 timers obligatorisk sikkerhetskurs på veg.
Sikkerhetskurs på vei deles inn i 4 deler. Første del er et teoribasert kurs som heter 4.1.1 – Bilkjøringens Risiko. Dette varer i 90 minutter. Neste del heter 4.1.2 – Kjøring i landeveismiljø. Dette er første dag med kjøring som varer i 5 skoletimer. Neste del heter 4.1.3 – Kjøring i variert miljø, og varer i 4 skoletimer. Siste del av sikkerhetskurset heter 4.1.4 – Avsluttende oppsummering. Dette varer i 90 minutter. Trinn 4 kan kjøres både med en og to elever i bilen. Vi prøver som oftest å kjøre med 2 i hver bil da dette gir bedre utbytte av kjøreturene.
Dersom hovedmålet ikke er nådd i løpet av trinn 4, har vi noe som heter 4.2 – Tilstrekkelig øving. Her gjennomfører vi da kjøretimer for å få eleven opp på riktig nivå før en førerprøve.
Første kjøretime:
Vi anbefaler at elevene våre begynner så tidlig som mulig med kjøretimer, helst fra fylte 16 år, etter gjennomført trafikalt grunnkurs. Det gjør ingenting om eleven ikke har prøvd å kjøre bil tidligere. Grunnen til at både vi og Statens Vegvesen anbefaler å starte allerede som 16-åring, er at man da lærer ting korrekt fra starten, og man slipper å komme til oss når man er 17,5 år og være nødt til å fjerne innlærte, ubevisste uvaner, som ofte blir dyrere enn å komme til oss tidlig. Du blir også en tryggere trafikant, da du får mengdetrent mer på riktig måte før oppkjøring.
Vi anbefaler et godt samarbeid mellom trafikkskole og privat øvingskjøring hjemme. Vi gir deg hjemmelekser som du kan trene på hjemme frem til neste kjøretime. Disse legges inn i appen vår. Her kan du også registrere egen øvingskjøring. Pass på at det ikke går for lang tid mellom hver kjøretime da det er fort gjort å få ubevisste uvaner i starten. På denne måten blir opplæringen mest mulig effektiv og du blir en solid og trygg sjåfør bak rattet. Vårt mål er at du helst skal være ferdig med det obligatoriske når du fyller 17 år, slik at du har et helt år på å mengdetrene på riktig måte hjemme frem mot oppkjøring.
Utviklet av SolidWeb